Detuning - Snowboarding Forum - Snowboard Enthusiast Forums
SnowboardingForum.com is the premier Forum on the internet. Registered Users do not see the above ads.
Reply
 
LinkBack Thread Tools Display Modes
Old 07-30-2007, 09:22 AM   #1 (permalink)
hero_of_the_Jay
Guest
 
Posts: n/a
Default Detuning

I was just wondering how important it is to detune a new board? especially for beginners? I know that beveling the side walls isn't that important coz beginners don't do pipe or rails, but If you don't detune the nose and tail will the bite that it gets on turns make the learning process more stressful/complicated?

thanks.
  Reply With Quote
Sponsored Links
Advertisement
 
Old 08-02-2007, 12:47 PM   #2 (permalink)
NJ SHREDDER 28
Guest
 
Posts: n/a
Default

If your a beginner dont detune your edges on the side that contact the snow (called effective edges, google it if you dont understand what I mean). However some boards sharpen all edges, including those on the nose and tail. First, checkif your board has sharpened edges on the nose/tail. If it doesnt, then you dont need to worry about detuning.

If it does, you'll want to detune these with a stone because they can catch and that will cause you to fall. just detune the edges around the top of the nose and tail.

Heres a pic to help you better understand effective edge, nose/tail widths, etc.
Attached Images
File Type: gif snowboardanatomy1.gif (11.8 KB, 170 views)
  Reply With Quote
Old 08-02-2007, 07:14 PM   #3 (permalink)
capitalst
Guest
 
Posts: n/a
Default

Does anyone know if the 2007 Burton Custom has sharpened tail and nose edges??
  Reply With Quote
Old 08-02-2007, 08:00 PM   #4 (permalink)
NJ SHREDDER 28
Guest
 
Posts: n/a
Default

Like two weeks ago I got an 07 Burton Royale and it doesnt have sharpened nose or tail edges, but I dont know about the Custom . BTW a good way to check how sharp the edges are is to run your finger perpendicular to the edge (dont worry it wont cut you like this)
  Reply With Quote
Old 08-02-2007, 08:25 PM   #5 (permalink)
hero_of_the_Jay
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by NJ SHREDDER 28
BTW a good way to check how sharp the edges are is to run your finger perpendicular to the edge (dont worry it wont cut you like this)
you would think so wouldn't you hahaha i have a slice on my finger that says otherwise hahaha and b4 you say it no i wasn't pushing down on the edge hard. like i ain't gonna say its like a razor blade but its an effective enough edge to do damage thats all lol but in regards to your first post I appreciate you enthusiasm with the diagram and everything haha but i knew what detuning was, it was good that you went overboard though more people should do that nowadays.
I detuned my nose and tail the other day, didn't go to aggressive with it just did enough to do a slight detune and see how my board reacts and whether I will need to file it more. you can always file it more but you can't always get the edge back.
  Reply With Quote
Old 08-03-2007, 05:49 PM   #6 (permalink)
NJ SHREDDER 28
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by hero_of_the_Jay
you would think so wouldn't you hahaha i have a slice on my finger that says otherwise hahaha and b4 you say it no i wasn't pushing down on the edge hard. like i ain't gonna say its like a razor blade but its an effective enough edge to do damage thats all lol but in regards to your first post I appreciate you enthusiasm with the diagram and everything haha but i knew what detuning was, it was good that you went overboard though more people should do that nowadays.
I detuned my nose and tail the other day, didn't go to aggressive with it just did enough to do a slight detune and see how my board reacts and whether I will need to file it more. you can always file it more but you can't always get the edge back.
Yea I didnt know how much you knew cause when I was a beginner I didnt know shit and kinda had to figure it out myself. But as to you cutting your finger on the edge, were you running your finger along the edge, like from nose to tail? I dunno I just see it pretty hard to cut your finger runnning it perpendicular to the edge because I do it all the time with my board, knives, and hockey skates and I've never even broken the skin.
  Reply With Quote
Old 08-03-2007, 09:35 PM   #7 (permalink)
hero_of_the_Jay
Guest
 
Posts: n/a
Default

yeah you got me there hahaha, i was running my finger from nose to tail but i have a good reason hahaha, i have calises on my finger tips from playing guitar and i couldn't feel the edge when doin it 'perpendicular' but when doin nose to tail i could feel it..maybe coz it cutt me but thats not the point lol
  Reply With Quote
Old 08-03-2007, 09:47 PM   #8 (permalink)
NJ SHREDDER 28
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by hero_of_the_Jay
yeah you got me there hahaha, i was running my finger from nose to tail but i have a good reason hahaha, i have calises on my finger tips from playing guitar and i couldn't feel the edge when doin it 'perpendicular' but when doin nose to tail i could feel it..maybe coz it cutt me but thats not the point lol
Yea I think I know why oyu couldnt feel the edge. You need to start with your finger at the base of the board and rub it upwards against the grain of the edge. You were probably going from the top of your board, rubbing downwards toward the base, right?
  Reply With Quote
Old 08-03-2007, 11:35 PM   #9 (permalink)
hero_of_the_Jay
Guest
 
Posts: n/a
Default

yeah more or less
  Reply With Quote
Old 08-06-2007, 09:14 PM   #10 (permalink)
THE OFF PHISTE WHORE
 
KIRKWOOD-$LUT's Avatar
 
Join Date: Dec 2006
Location: CENTRAL COAST, CALI
Posts: 674
Default

de-tuning is a key if you can not ride flat
i ride a 1 on base and a 3 on side edge
i also polish and de-tune 3" past the start of effective edge
__________________
"Beer is proof that God loves us and want us to be happy".
Benjamin Franklin
KIRKWOOD-$LUT is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Trackbacks are On
Pingbacks are On
Refbacks are On



All times are GMT -5. The time now is 09:39 PM.



Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, vBulletin Solutions, Inc.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2
VerticalSports
Baseball Forum Golf Forum Boxing Forum Snowmobile Forum
Basketball Forum Soccer Forum MMA Forum PWC Forum
Football Forum Cricket Forum Wrestling Forum ATV Forum
Hockey Forum Volleyball Forum Paintball Forum Snowboarding Forum
Tennis Forum Rugby Forums Lacrosse Forum Skiing Forums