Snowboarding Forum - Snowboard Enthusiast Forums banner

ToKo® T8 Snowboard Wax Iron Review.

12K views 13 replies 6 participants last post by  Craig64  
#1 · (Edited)
❄ ToKo® T8 Snowboard Wax Iron Review.

❄ Merk:
ToKo® (ToKo-Swix Sport AG),
❄ Model: T8,
❄ Materiaal: Aluminium 16mm (5/8") basisplaat, PEI hittebestendig chassis/handvat.
❄ Afmetingen Basisplaat: 160mm x 100mm (4" x 6"),
❄ Kleur: "Geel/zwart",
❄ Temperatuurbereik: 90°C tot 160°C (194°F tot 320°F),
❄ Gewicht: 900g (2lbs) (zonder snoer),
❄ Vermogen: 800 Watt,
❄ AC: 230 volt (EU/Australië/NZ/Chili) / 110 volt (VS/Canada/Japan),

❄ Snoerlengte: 255cm of 8 voet,
❄ Prijs: $Au129.99, ($US64.95) Adviesprijs @2022,
❄ Vervaardigd: Gemaakt in China,
❄ Rijder: 192cm (6'4"), 95kg (210lbs),
❄ Rijder Bovenkleding: Giro Range MIPS® helm, OT Chips® 2.0, Anon M4 goggles, Burton [ak] Cyclic Jacket, [ak] Hover pants, [ak] Powergrid base layer, [ak] Guide gloves, [ak] Endurance socks, Burton SLX boots, Quiksilver TR Platinum 24L riders backpack,
❄ Board: Burton Custom 166W, Burton Show Stopper 162, Genesis EST™ (large),
❄ Locatie: Perisher/Blue Cow/Guthega, N.S.W.,
❄ Camera: GoPro Hero 7 Black/Smatree SC2 carbon pole/Samsung Galaxy S8.

Image

Ongetwijfeld, als hardcore snowboarders kennen we allemaal de voordelen van hoe een vers gewaxt snowboard ons die extra explosieve prestaties geeft op de berg, wat zorgt voor een geweldige release, verhoogde snelheid en een zijdezachte flow door al je bochten. Ik gebruik de ToKo® T8 nu ongeveer een decennium nadat ik overstapte van mijn allereerste waxijzer, de Vittora VI Pro. In de loop der jaren heb ik een klein snowboard/ski-tuningbedrijf opgebouwd dat ik vanuit huis run op mijn vrije dagen in een speciaal daarvoor bestemde werkplaats, met een klantenbestand van ongeveer 70 klanten die gedurende zowel onze zuidelijke als noordelijke winters rijden. Als gevolg hiervan wordt de ToKo® T8 het hele jaar door flink op de proef gesteld en tot nu toe, kruis mijn vingers, is hij al meer dan 10 jaar echt rotsvast. Dus ik dacht, ik geef hier een snelle review op SBF om jullie een iets beter beeld te geven van wat de ToKo® T8 Snowboard/Ski Wax Iron te bieden heeft.

Ik gebruik ook de ToKo® Board Grip 2.0, de Kincrome professionele werkstandaard en de Skimender RP360 in mijn tuningreparaties.

Hier is mijn review van de SWIX® T77 Snowboard Iron.

Image

ToKo® maakt 3 snowboard/wax-ijzers, variërend van het basismodel analoge draaiknop T8 (800W) ($US 64.95), de LED digitale analoge gecontroleerde thermostaat T14 (1200W) ($US129.95) en het pro-level 90°C tot 180°C LED digitale microprocessor-gecontroleerde thermostaat T18 (850W) ($US349.95). De ToKo® ijzers zijn verkrijgbaar in 2 stroomvarianten: 230V voor EU/Australië/NZ/Chili en 120V voor VS/Canada en Japan.

Nu, bij het kiezen van welk ToKo® snowboard-ijzer ik moest kopen uit deze 3, dacht ik eerst dat de LED digitale T14 behoorlijk gaaf zou zijn, maar omdat hij twee keer zo duur was als de T8 Iron met precies dezelfde basisplaat, was het moeilijk om deze extra uitgave $$ te rechtvaardigen. Ik houd er rekening mee dat hij een digitale temperatuurweergave-thermostaat heeft en 400W omhoog gaat van 800W naar 1200W, oftewel sneller op temperatuur komt en deze vasthoudt, maar ik heb gemerkt dat de ToKo® T8 iron 120°C bereikt in 75 seconden vanaf 20°C kamertemperatuur, wat behoorlijk snel is.

Nu, zoals ik al heb vermeld in andere reviews van snowboarduitrusting, is het kopen van tuninguitrusting in Australië eigenlijk geen probleem, omdat alles van enige kwaliteit overzee moet worden gekocht en geïmporteerd, wat verdere verzendkosten met zich meebrengt en ook de fantastische uitstekende waarde van onze $Au1??? in het spel brengt. Ik kocht mijn ToKo® T8 iron bij Snowinn voor $Au81 inclusief verzending, maar hij wordt geleverd met een EU-stekker, dus ik hoefde alleen de stekker eraf te knippen en een Au 3-pins stekker aan te sluiten die bij onze stopcontacten past. Je zou een EU naar AU-stekkeradapter kunnen kopen als dit proces buiten je technische vaardigheden lag.

Image

De ToKo® T8 wax-ijzer heeft een temperatuurregelaar in het midden van het chassis, direct onder het werkhandvat, met een ratelende draaiverstelling van 90°C tot 160°C (194°F tot 320°F) temperatuurbereik. Ik merk dat ik dit eigenlijk niet zo vaak aanpas en in feite "instellen en vergeten" doe, waarbij ik het op 120°C laat staan en mijn snellere geoefende strijktechniek perfect werkt zonder dat de wax rookt/verbrandt. Normaal gesproken, met ski/snowboard wax, geldt: hoe kouder het rijbereik voor de wax, hoe hoger de benodigde ijzertemperatuur voor toepassing, d.w.z. Universele Wax 100°C, Intermediate Koude Wax 115°C, Koude Temperatuur Wax 130°C.

De ToKo® T8 iron is uitgerust met 2 gekleurde LED-indicatoren aan de voorkant van het handvat die de temperatuurweergave aangeven. Wanneer u de T8 iron inschakelt, licht de Rode LED op, wat aangeeft dat het ijzer opwarmt tot de ingestelde temperatuur. Zodra de thermostaat het geselecteerde bereik bereikt, verandert deze naar de Groene LED-lamp, klaar voor gebruik. Als u het ijzer gebruikt, veroorzaakt dit een temperatuurdaling omdat het over de basis van uw snowboard glijdt en wax smelt, waarbij de LED weer van Rood naar Groen schakelt. De T8 thermostaat schakelt dan weer in en het ijzer warmt snel weer op totdat het de geselecteerde temperatuur bereikt en de Groene LED weer verschijnt.

Image

De ToKo® T8 wordt geleverd met een aanzienlijk dikke 16 mm (5/8") aluminium basisplaat met ondiepe groeven die vanuit het midden naar de omtrek lopen en helpen bij het verspreiden van de gesmolten wax en het vlak aanbrengen op de basis van de Snowboard/Ski. Ik hou van deze kanalen en vind dat ze briljant werken bij het manoeuvreren van wax over het oppervlak van een snowboard. De afmetingen van de basisplaat zijn 160 mm x 100 mm (4" x 6"), wat een behoorlijk formaat is, vooral bij het doen van ski's, aangezien de T8 vaak breder is dan de WW. In de rechtopstaande rustpositie heeft de ToKo® T8 een achterwaartse helling van 20° ten opzichte van de loodlijn.

De ToKo® T8 iron heeft een enorme snoerlengte van 255 cm of 8 voet en wordt geleverd met een versterkt flexibel bevestigingspunt aan de achterkant van het handvatframe. De snoerlengte is meer dan voldoende voor dagelijks gebruik en ik heb het gevoel dat als het langer zou zijn, het waarschijnlijk in de weg zou zitten. Ik heb een stroomaansluitpunt aan de voorkant van mijn waxstation, zodat ik gemakkelijk een board/ski van tip tot staart kan bereiken.

Nu wordt er online vaak gevraagd waarom je al dat geld $$$ (schud mijn hoofd en rol mijn ogen) zou betalen voor een speciaal ontworpen snowboard-ijzer als je gewoon een goedkoop $20 kledingijzer van Walmart kunt pakken. Het antwoord hier ligt duidelijk in de superieure prestaties die je krijgt van het gebruik van een speciaal snowboard/ski-ijzer met zijn vermogen om temperaturen nauwkeurig en langdurig vast te houden via de dikkere 16 mm (5/8") aluminium basisplaat en daardoor het verbranden van giftige wax door overmatige hitte te voorkomen.

Image

Ik bezit 3x 230V ToKo® T8 snowboard-ijzers en 1 x 120V ijzer dat ik meeneem als ik naar Japan reis. De reden hiervoor is echt als een noodvoorbereidingsinitiatief dat ik een back-up ijzer bij de hand heb, omdat ik bang was dat als er ooit een defect zou optreden, ik het me met mijn snowboard-tuningbedrijf niet kon veroorloven om 2 tot 3 weken te wachten tot het uit het buitenland werd verzonden. Mijn trouwe ToKo® T8 heeft me echter nog nooit in de steek gelaten, dus de back-up T8 Iron staat gelukkig ingepakt op de plank te wachten om ooit in actie te komen.

Image

Ik heb een nieuw ToKo® T8 ijzer rechts naast mijn bestaande T8 Iron links gelegd, die waarschijnlijk meer dan 1000 snowboards en ski's heeft behandeld en je kunt zien dat de zoolplaat nog steeds behoorlijk dicht bij het origineel lijkt. Af en toe ga ik met de T8 over de Scotch-Brite™ fiberbelt, die alle krassen van de basis polijst, maar dit is waarschijnlijk meer om mijn OCD te kalmeren dan iets anders.

Image

Ik heb 2x ToKo® Iron Covers gekocht voor elk van mijn T8 Au 230v en mijn T8 120V om het ijzer op te bergen. Deze waren rond de $Au35, wat bijna de helft van de T8-kosten is. Duur..., maar ze zijn echt goed en wikkelen zich om de basis wanneer ik het beschermd in de opberglade van mijn werkplaats bewaar. Deze hierboven/hieronder is 10 jaar oud.

Image

De ToKo® T8 Snowboard Iron cover heeft een hittebestendig ondergedeelte voor snelle opslag van een nog warm wax-ijzer. Ik heb nog nooit een heet ijzer in de hoes gedaan en wacht tot het is afgekoeld. De hoes is ontworpen om op de meeste huidige ski-wax-ijzers te passen.

Image

Laten we tot slot praten over de prestaties van de T8. Ik heb gemerkt dat de ToKo® T8 iron echt uitstekend werkt en ik kan een set ski's vrij snel doen in ongeveer een minuut per ski en een snowboard in ongeveer 2+ minuten. Dit doe ik met een tik-op-techniek waarbij ik de wax een seconde op de T8 iron plaat tik en vervolgens de verzachte wax over de snowboardbasis wrijf, waardoor deze mooi dun wordt verdeeld. Vervolgens raak ik de basis aan door de T8 van tip tot staart te laten lopen, zodat alle wax goed in de basis smelt. Het ToKo® T8 handvat is ergonomisch gevormd en het ijzer voelt behoorlijk uitgebalanceerd aan in de hand. Het handvat met de ToKo® T8 heeft een ruime opening (B103mm x H40mm) waardoor je het ijzer gemakkelijk en comfortabel kunt vastpakken, zelfs met mijn grote handen..

Image

De ToKo® T8 is een fantastisch basisniveau professioneel standaard snowboard/ski wax-ijzer dat briljant presteert. De T8 is echt solide geconstrueerd en met zijn uitstekende hoge kwaliteit zal hij duidelijk lang meegaan.

Echt T8errific ⭐⭐⭐⭐⭐